Kivitelezéséhez rengeteg tapasztalatra és hozzáértésre volt szükség, erről árulkodik minden apró részlete.
A kiegyensúlyozott, bivalyerős első fékrendszer precízen állítható, ami különösen nagy szerepet kap a fárasztás alatt.
A 6 darab rozsdamentes golyóscsapágy alkalmazása, és a remek, lassított áttétel (3.7:1) használata sokkal nagyobb erőátvitelt eredményez.
A kis áttétel a nagy méretű dob alkalmazása miatt egyáltalán nem hátrány. Sőt, további különlegessége ennek a robusztus orsónak a hidegen sajtolt dúralumínium dob. A dupla vastag dobtengely és a zárt, akár a tengervíznek is ellenálló csapágyak garantálják a hosszú élettartamot.
Az orsóra tökéletes működésű letapadás mentes első fék került. Nagy előnye, hogy használatával elkerülhetjük a fárasztott hal hirtelen kirohanásaiból adódó halvesztést. Az orsó fékjét érdemes már a horgászat előtt oly módon beállítani, hogy összhangban legyen a szerelék többi elemével. Az orsó dobján található fékerő állító csavar használatával a fárasztás menete gyorsan és hatékonyan kontrollálható.
Az új Banax 7000P Koós egy igazi nagyhalas orsó, a harcsahorgász specialista Koós Ferenc ajánlásával. Az orsó a fém házával, lassú fordulatával, erős belső szerkezetével (vastag acél tengelyével) és hajtókarjával rendkívüli erőkifejtésekre alkalmas. Zsinórkapacitása 52-ből 240 méter, bármely méretű fonott zsinórral is megbirkózik. Úszós és fenekezős módszerhez egyaránt használható.
A nagytestű halak fárasztásakor elengedhetetlen a megbízható felszerelés. A fémházzal készült orsó nem csak megjelenésében, de minőségében is a felső kategóriába tartozik.
Az orsókon egyre gyakrabban találkozhatunk fém dobbal. A könnyített, külső fizikai hatásokkal és a korrózióval szemben ellenálló, klasszikus fazonú dob használata elegáns megjelenést kölcsönöz az orsónak.
A felső kategóriás orsókra jellemző óriáslamellás első fék rendszer került az orsóba, mely a precíz illesztésekkel szerelt meghajtással kombinálva legyőzhetetlen párost alkot. Főleg kapitális halak fárasztásakor fontos, hogy az orsó elején lévő csavarral az orsó fékereje széles határok közt pontosan az éppen szükséges igényekhez hangolható.
Csapágy (db) : |
6 |
Méret : |
80 |
Fék : |
első |
Áttétel : |
3,7:1 |
Súly (g) : |
945 |
Dob anyaga : |
fém ( 52-es 240 m ) |
Pótdob anyaga : |
|
|
|
|
2 db orsó
|
A jó öreg, hagyományos filcbetétes fék tudja a dolgát. A nagy emelkedésű rugóból adódóan a fékút megfelelő hosszúságú (közel 5 tekerés), az olajozott filcbetétek pedig a teljes tartományban letapadás nélkül teljesítik feladatukat. Teljesen beszorítva 7 kiló felett szólal meg a racsni, ez bármekkora harcsához elég kell, hogy legyen.
|
|
Kilincskerekes visszaforgásgátlóval manapság már szinte csak a nagyhalas orsóknál találkozunk
|
Nem véletlen, hogy a komoly, nagyhalas orsóknál még nem szorult ki teljesen a gyakorlatból a hagyományos, kilincskerekes visszaforgásgátló. Ha egyszer rendesen kitámasztjuk a rotort a külső íven, akkor szóba se jöhet szalajtás, nem lehet rossz akasztás!
|
A felső sarokban látható nagy kilincs akad be a rotor belső palástjának fogazatába, a középen jelzett kis rugós pöcök pedig a racsnihangot adja a rotor közepén lévő, apró fogú fogaskeréken. Ezen a képen a kikapcsolt állapot látszik…
|
|
… a következőn pedig a bekapcsolt helyzet látható. A nagy kilincs természetesen nem kattog folyamatosan a fogakon, visszahúzódik az útból, amikor pedig előre tekerjük az orsót, csak a pici rugós pöcök ad egy halk ciripelő hangot
|
|
A felkapókar átváltó mechanikájának elemeit láthatjuk ezen a képen
|
|
A golyóscsapágyazott zsinórvezető görgő napjainkban már szinte alapvető elvárás
|
|
Az átváltó rugó a görgővel szembeni oldalon helyezkedik el
|
|
A Koós Ferenc autogramjával díszített fedél alatt tekintélyes hajtómű bújik meg
|
|
A dobemelő csigatengelyt hajtó kis fogaskerék is bronzból van
|
|
Könnyű dolgunk lesz a zsírozással, ha szükségeltetik. Nem kell teljesen szétszedni az orsót a kenés kedvéért, a hajtóműfedél három csavarját kihajtva könnyűszerrel hozzáférünk a szerkezethez
|
|
Az orsó hat csapágyából ötöt látunk a képen. Egy van a bronz csigán, kettő a tányérkerék tengelyén, további kettő pedig a dobemelő csiga két végét támasztja meg
|
A csapágyak illesztése pontos, nem esik ki a helyéről, és nem csúszik le a tengelyről egyik sem, emiatt az összerakott orsón sem kotyog semmi! A dobemelő csigát befogadó, félig nyitott cső szerepe kettős, egy részt biztosítja, hogy az ide-oda járkáló csúszka ne tolja le a kenőanyagot a végtelen csigáról, másrészt a csúszka – és vele együtt a dobtengely – megvezetésének feladatát is ellátja.
|
A dobtengely végét két csavar is rögzíti a csúszkához, hogy még csak véletlenül se lazulhasson ki
|
|